Thursday, June 23, 2011

:: Air TerjuN YaNg BuaT KoraNg TerPikaT ::

:: Malam ni aku nak share dengan korang tentang salah satu keindahan ciptaan Allah SWT.keindahan ape yang aku maksudkan?sume yang Allah SWT ciptakan adalah indah2 belaka.so untuk entri ni aku nak share sal 9 air terjun tercantik di dunia.yup.korang tau kan air terjun tu ape.korang pon mesti lah penah g air terjun kat dalam Malaysia ni kan.tapi tau tak yang air terjun kat lua negara tu ade yang lagi cantik?tapi tu la.just pemandangan nye je cantik.nak mandi kat situ asenye agak bahaya coz conform kawasan tu terlalu dalam.dok tengok je la dari jauh.hahaha.pe lagi.jom santai tengok TOP 9 MOST BEAUTIFUL WATERFALLS IN THE WORLD!! speaking english jap ea.hehehe ::

9. Plitvice Falls

Terletak di The Lakes Plitvice dan merupakan taman negara bagi Plitvice, Croatia.Kalau korang tengok macam ade empangan2 kecil kan.mende tu terbentuk dari hasil2 deposit lumut,alga dan bakteria.Air terjun ni gak boleh bertukar2 kaler dari biru langit kepada hijau,biru dan kelabu.Tapi perubahan kaler tersebut bergantung kepada jumlah mineral atau organisma dalam air dan ketinggian matahari.Sies lawa!!


8. Ramona Falls

Air terjun cantik ni terletak di Mount Hood, Oregon, United States.korang boleh lepak2 kat situ coz d sediakan beberapa tempat yang sesuai untuk beriadah.Air terjun ni gak boleh mendatangkan mood "belantara" kat korang.syok tu beb!!


7. Iguazu Falls

Terletak di sempadan Brazil, Paraguay dan Argentina.aku ase awal2 dulu mesti ketiga2 negara ni berebut nak amek air terjun ni kan?Aku tertarik dengan bentuk "U" yang terhasil dari air terjun ni.korang perasan tak?


6. Detian Falls

Tak de mende aku nak ulas sal air terjun ni.Terletak kat Vietnam.pe2 pon aku tengok scene air terjun yang turun di sebalik kehijauan tu.macam ade daya tarikan lah kat situ.aku akan kata CANTIK lah kat air terjun ni!!


5. Victoria Falls

Merupakan air terjun terbesar di dunia yang terletak di Afrika Selatan.dapat gelaran tu sebab lebar dia yang mencecah 1708 meter(5604 kaki) dan ketinggian mencecah 108 meter(360 kaki).korang tengok lah sendiri betapa luasnye air terjun tu.aku pon terase gayat kalau tengok.hahaha


4. Havasu Falls

Merupakan air terjun yang paling popular dan paling di kunjungi oleh pelancong.photoghraper salu sangat datang amek gambar kat air terjun ni.batuan2 cantik kat sekeliling air terjun ni pon menambahkan ag seri air terjun ni.hanya ada satu pelongsor (laluan) air jer.nampak laen dari yang laen.kalau wat gambar kat kalender, aku pilih scene air terjun ni!!



3. El Nicho Falls

Tempat ni sesuai kot nak wat berkelah.asenye tak la dalam sangat.dan air terjunnye tak la seganas air terjun yang laen.kire best la gak kalau di jadikan port berkelah.aku ase aku brani nak mandi kat tempat ni.terletak di Grupo Guamuhaya.mende lah pelik benor nama tempat tu.hahaha.jom2!!


2. Angel Falls

Merupakan air terjun tertinggi di dunia dengan ketinggian 979 meterAngel Falls ni ade kat Venezuela.kalau terjatuh dari atas nu, sure best gile.hahaha.tak bape femes sangat tempat ni.gambar ye pon tak bape clear.aiyoo!!


1. Niagara Falls

Johan kita malam ni jatuh pada air terjun Niagara.Niagara ni terdiri dari gabungan 3 air terjun iaitu air terjun Horseshoe, air terjun America dan air terjun Bridal Veil.tapi bile tengok alik memang patut pon Niagara Falls ni jadi johan.tengok je la betapa stylo nye air terjun tu.terase "fresh" bile tengok air terjun ni.

3 kumenz:

ku-cit said...

aku pnh pegi air terjun kota tinggi je..hehehe

arzme said...

aku ase aku pon penah g air terjun kota tinggi tu.bukan tempat tu kene bayar ke kalau nak masuk?

syiela said...

wah cantiknya

Post a Comment