Friday, June 17, 2011

:: Kesan Berkata BuRuK paDa SeseOraNg ::

:: Petang ni aku dOk lepak je kat kedai mak aku.tengah bawink2 tu aku teringat alik kat tazkirah dari imam masjid sebelum sOlat jumaat arini.tazkirah tu berkaitan dengan penting nya setiap tutur kata yang di lafazkan oleh seseOrang sepanjang hayat hidupnya disisi Islam.imam tu kata setiap kata2 yang manusia lafazkan akan sepatutnya naik ke langit dan sampai kepada Allah SWT.tapi hanya kata2 yang baik sahaja akan sampai kepada NYA.apabila seseOrang itu berkata buruk seperti mengumpat + mencaci + others yang buruk2, maka kata2 itu pastinya tidak akan sampai kepada Allah SWT.malah kata2 itu tidak dapat pOn tembus ke langit.ia akan berlegar2 tak tentu arah.dan akhirnya akan pergi kepada sifulan yang kita caci atau umpat.cOntOhnya A cakap "tak guna/bOdOh/kurang ajar n sebagainya yang jahat" kepada B,maka kata2 itu akan pergi kepada B.dan apabila betul kata2 tu matching dengan si B,maka kata2 itu akan terus melekat pada si B.tapi..bila tak betul kata2 itu, maka ia akan pergi kepada si A yang lafazkan kata2 teruk tu tadi.kalu bodoh yang d sebut,maka akan jd bodoh la si A.macam istilah "makan tuan".wah.aku cuak gak bile dengar mende tu.yela.aku sebelum ni banyak gak terlepas cakap.lagi2 bile marah Or stress.haiyO.kene ubah sikap pasni.tapi hidup manusia tak dapat nak lari dari buat kesalahan kan.sO tu la cite yang aku boleh ulas alik n share kat kOrang.mOralnye?kOrang pikir sendiri lah ye.yang penting,jangan selalu bercakap buruk pada Orang len keh.tu je.adiOs!! (^_^) ::

0 kumenz:

Post a Comment