Tuesday, June 21, 2011

:: TOP 10 HaiWan PaLing BeRacUn D DuniA ::

:: Salam kawan!!arini ari rabu.mase aku tulis ni jam pukul 4.30 petang.aku baru bangun tido ni.pagi tadi aku round2 shah alam.still dalam process mencari keje ag.dengan cuaca yang panas + berdebu2 dengan habuk, aku terasa penat yang sangat2.sampai je rumah aku solat n terus terlelap.tu pon tido jap je coz pale tibe2 aket.maybe coz tido waktu petang kot.so skunk ni aku nak update blog jap.ape aku nak discuss untuk entri yang ni?ha.aku nak share tentang pengetahuan umum sket.pe dia?korang tau tak binatang apa yang merbahaya d dunia ni?ade yang tau ade yang tak kan.sebenarnya banyak je binatang yang merbahaya especially d sebabkan racun yang kua dari haiwan tersebut.so aku nak senaraikan TOP 10 haiwan beracun yang wajib korang hindari dalam hidup korang.jom tengok same2!! (^^,) ::


10. Puffer Fish

Ikan ni biasanya d jumpai d jepun.ikan ni adalah salah satu febret menu makanan kat sana.tapi malang nye sesetengah kulit n organ "Puffer Fish" ni agak beracun.siap da banyak da kes orang mati sal terkena racun ikan ni.hanya chef yang bertauliah je yang d benarkan menyaji lauk "Puffer Fish" ni.tengok rupe ikan ni korang nak makan ke agak2?


9. Poison Dart Frog

Kalau korang berjalan2 d hutan hujan di South Amerika, jangan sesekali korang sentuh atau bawak balik katak yang berwarna warni.pasal pe?sebab mungkin katak tu adalah haiwan paling beracun d dunia!!Kebiasaanya orang asli d Amerika gune racun kat katak ni untuk pegi memburu.n of coz 100% berjaya membunuh bintang yang d buru dengan hanya skali tembakan sumpit sahaja.bayangkan kalau terkena kat manusia.yaw!!


8. Inland Taipan

Satu gigitan dari ular ni mengandungi racun yang mampu membunuh 100 orang dewasa n 250 000 tikus!!Racunnya dikatakan mengandungi 200-400 kali ganda toksik dari ular tedung biasa.Nasib bek ular ni terlalu pemalu.so jarang sangat kes orang mati d sebabkan d patuk oleh ular ni.comel ular ni kan..


7. The Brazilian wandering spider

Tersenarai dalam Guinness Book of World Records 2007 untuk kategori labah2 paling beracun n penyebab utama orang mati d sengat labah2.mantap rekod labah2 ni kan.Binatang ni besenye d katakan bersembunyi d dalam kasut,rumah mahupon dalam kete.so moralnye nak kai kasut tu, check dulu keh.kot2 ade..tut!!


6. Stone fish

Stone fish ni memang tak akan pernah menang untuk kategori ikan tercantik namun ikan ni pastinya akan menang untuk kategori ikan paling beracun d dunia.tapi ikan ni macam ade cutenye.kalau letak dalam akuarium mesti ag berseri2 kan.ahaks!!


5. Death Stalker Scorpion

Binatang ni tinggal kat North Africa dan the Middle East.Tak banyak mende nak cite untuk binatang ni.tak popular kot.pe2 pon jangan r sampai kene geget/sengat dek binatang ni.coz confirm anda akan MA..TI..!!


4. Blue Ringed Octopus

Binatang ni kecik je pon.tapi dia ada racun yang boleh membunuh 26 orang dewasa dalam seminit!!gigitannya ase tak saket sangat.macam ase kene geget nyamuk je kot.tapi kesannya..slow2 korang akan ilang sume deria korang n then of coz akan slow2 MA..TI.. jugek..gerun2!! baru ingat nak bela tadi. ::


3. Marbled Cone Snails

Cantik rupe bintang ni kan.kadang2 nampak macam batu2 hiasan yang cantik dalam akuarium.namun sape sangka "batu" ni ade racun yang boleh bunuh lebih dari 20 orang.kalau korang berjalan2 d lautan yang masin,jangan sesekali amek siput2 yang cantek keh.saje carik nahas la tu namanye.


2. King Cobra

Naib johan telah jatuh kepada "king Cobra".aku salute sangat kat binatang ni.sape je yang tak kenal kan.D sebabkan rupanya yang cute,ramai je orang masih nak men2 dengan ye even tau ular ni sangat2 lah bahaya.ular ni boleh membesar hingga 5.6 m(18.5 kaki) panjang.Malah ular ni boleh membunuh seekor gajah asia dalam 3 jam je.ape lagi manusia..yaw!!


1. Box Jellyfish

Tadaaa!!Juara jatuh pada Box Jellyfish!!ceh.cume jellyfish je pon.tapi binatang ni ade rekod baek.dia adalah punca 5567 kes kematian direkodkan sejak tahun 1954.Tahniah Box Jellyfish!! aku akan masukkan ko dalam first list binatang yang aku tak nak jumpe!!

3 kumenz:

monsterz said...

grr mengerunkan..tapi tapi yg no 1 tu ikan tu macam comel je..hehe

monsterz said...

http://meramonst.blogspot.com/2011/06/apa-kelebihan-ada-ipad-ni.html

arzme said...

memang comel pon.comel tapi bahaya. =)

Post a Comment