Tuesday, May 31, 2011

:: KhaSiat Makan CiLi ::

:: Petang semalam aku follow adik aku g petik cili kat kebun belakang umah.ha.bese r.da takde keje nak wat.aku tolong r mak petik sayur-sayuran.sayuran yang dimaksudkan ialah cili.cili kategori sayur kan?banyak gak mak aku tanam pokok cili.de r dekat 30 pokok kot.dengan berbekalkan 1 mangkuk, aku pon pegi r dari 1 pokok cili ke pokok cili yang len.geram gak bile tengok cili tumbuh dengan subur.gemuk2 lak tu cilinya.aku pon hepi je petik cili2 tu.sedar tak sedar da sejam lebih aku lepak dok petik cili tu.wah.banyak gak dapat.hampir penuh mangkuk yang aku bawak.tapi disebabkan da nak maghrib + tak tahan kene geget dek nyamuk, aku pon stop la.balik umah cepat2 mandi.badan jadi gatal kene geget dengan nyamuk2 yang rakus.hahaha.

Then,malam tu aku terjumpe satu artikel menarik tentang cili.aku rase ade kaitan kot.mende yang aku bace adalah khasiat memakan cili.ha.makan cili pon dapat kebaikan ma.so, jom bace pe je khasiat2 yang bole korang dapat bile makan cili..enjoyz!! ::

Khasiat makan cili:

1. Menurunkan Berat Badan.

Turunkan berat badan? yup makan pedas dpt menurunkan berat badan, makanan bersamabal mahopon pedas jugak boleh meningkatkan selera makan supaya lebih sedap dari biasa..

2. Sihatkan Jantung.
Menyihatkan Jantung, budaya makan pedas boleh mengurangkan serangan jantung dan stroke coz cili/cabai dpt melawan kolestrol jahat dan mengurangkan masalah peradangan..

3. Mencegah Kanser.
Menurut kajian American Association for Cancer Research, capsaicin yg ada dalam cili memiliki kemampuan membunuh beberapa sel cancer dan leukimia. Sedangkan kunyit, yang dijadikan serbuk kari dan mustard, boleh memperlambatkan penyebaran cancer dan pertumbuhan tumor.

4. Menurunkan Tekanan Darah.
Menurunkan tekanan darah. Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung, sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. kombinasi ini dapat menghasilkan sistem kardiovaskuler yang lebih kuat.

5. Mengurangkan Stress.
Makanan pedas meningkatkan pengeluaran hormon yang memberikan rasa yg menyenangkan, ia juga dapat mengurangai stress/tekanan.



:: adik aku tengah tekun petik cili ::



:: mangkuk cili aku da penuh ::










*sumber khasiat dari http://zamstylo.blogspot.com/2010/10/khasiat-makan-cili.html*

3 kumenz:

shafiqabdshukor said...

azmi jadi petani.. hahahaha

nur aisya humaira said...

cili pn ade khasiat ehh...hoho
bru tau..:)

arzme said...

shafiq= haha.bese r.sempena jd penganggur berjaya ni.jd r petani gak.

nur= tau xpe.pasni bnykkn mkn cili ea.. (^_^)

Post a Comment